איך מקימים עסק?

הקמת עסק עבור רבים הינה מהלך מבורך ויש לעשותה היטב ועם תכנון מסודר. עסק נועד לפרנס את המקים ובני משפחתו, לספק לו תעסוקה אותה הוא אוהב ולמלא את זמנו בפעילות מבורכת. כל זאת, כאשר הוא אדון לעצמו. ניתן להקים עסק קטן ולהפעילו מהבית, וניתן גם להקים עסק רחב מימדים עם מערכות ומנגנונים מורכבים. כל סוג של עסק חייב להיות מוקם בשלושה שלבים עוקבים כדלקמן: אפיון העסק, הכנת תכנית עסקית, וכן, הגדרת היקפו, קביעת ישותו ורישומו ברשויות המתאימות.

אפיון עסק משמעותו בחירת תחום העיסוק והפעילות. הדבר יכול להיות שירות, ייצור או שניהם גם יחד. כמו כן, בחירת קהל היעד, שם המשקף פעילותו, המקום ממנו הוא יפעל וכדומה. בנוסף, יש צורך בהערכה לגבי הכספים הנדרשים, משך הזמן הנדרש עד לפתיחה ועוד. שלב זה מאפשר התמקדות בעיקר. תכנית עסקית משלימה את האפיון והיא בעיקר מספקת נתונים על התכנון הפיננסי והכלכלי. היא מספק הערכות מדויקות, יחסית, לגבי ההוצאה הצפויה כולל פרסום, רכישת ציוד וחומרי גלם, שיפוץ ועיצוב במקרים נדרשים ועוד. בנוסף, מספקת הערכה לתזרים מזומנים, לתקבולים ורווחים. יזם המקבל לידיו תכנית מקצועית יודע טוב יותר מה צפוי לו מבחינה פיננסית. הקמת עסק קטן או גדול דורשת המון מסירות בהתחלה.

בחירת סוג הישות תלויה בהיקף הפעילות, בצרכי העסק, בטעמו ורצונותיו של הבעלים ועוד. ניתן להקים חברה בע"מ, עוסק פטור או עוסק מורשה. לכל ישות יש את היתרונות והחסרונות שהיא מביאה עימה. הרישום נעשה במס הכנסה, ביטוח לאומי ומע"מ. פתיחה מסודרת תמנע טעויות קריטיות ותגביר את היציבות העתידית של העסק. חשוב לציין, כי מומלץ למייסד להכיר היטב את התחום אליו הוא רוצה להיכנס. הכרות קודמת כשכיר, כמנהל ועוד תורמת רבות להצלחה. כן, רצוי שיהיו לו כישורי ניהול וחוש עסקי מפותח.

הסדנאות שלנו