הסכם זכיינות

זכיינות נחשבת בקרב רבים לשיטה פופולארית לניהול עסקים. היא טומנת בתוכה יתרונות לשני הצדדים, הרשת המספקת את הזכיינות ולמקבל אותה. כל צד צריך לעמוד בתנאים שונים אותם מקבעים בתוך הסכם זכיינות מסודר. היזם משלם לרשת סכום חד פעמי שאיננו מוחזר בתמורה לקבלתה, ובנוסף, שני סכומים חודשיים. הראשון הינו תמלוגים הנגזרים מאחוזים הנקבעים על פי המחזור העסקי, והשני סכום קבוע עבור פרסום, ליווי, תמיכה וכדומה. כן, הוא מתחייב לרכוש מוצרים מהרשת ולנהל את הסניף על פי מדיניותה. למשל, במקרה של זכיינות בית קפה/מסעדה עליו להציג, בין היתר, את התפריט הקבוע שלה.

היזם זוכה במספר יתרונות חשובים. הראשון הוא קבלת מותג ידוע אותו הוא יכול למכור, וכן, ליווי צמוד. כל סניף של רשת פופולארית ממוקם בקניונים ידועים ובמקומות שקהל רב מגיע אליו. כך ייהנה הזכיין גם מלקוחות מזדמנים בנוסף על אלו הקבועים. הרשת מתחייבת לתמוך ביזם בנושאים שונים. היא מרוויחה כספים ונמנעת מניהול סניף על המורכבות הרבה בו. בעל הסניף חייב לדעת כי יהיו לו הוצאות נוספות עבור רכישת חומרי גלם וציוד, שיפוץ ועיצוב, ואחרות הנוגעות לפתיחת הסניף. בנוסף, מדובר על ניהול עסק לכל דבר כולל העסקת עובדים, הנהלת חשבונות מסודרת וכדומה.

זכיינות ניתן לקבל בתחומי המזון, הסלולאר, ההלבשה וההנעלה ועוד. לאחר משא ומתן בין שני הצדדים יש לערוך הסכם זכיינות מתאים. במקרים רבים, הרשת היא שמכתיבה את התנאים אבל יש מצבים בהם הזכיין יכול לקבל הקלות לטובתו. יועץ מומחה בתחום יכול לסייע להשיג הסכם טוב מבחינתו. הניסיון והתוצאות הכספיות מלמדים כי סניף זכיינות המנוהל היטב מרוויח היטב, ולבעלים כמו לרשת יש רווחים נאים. כאשר שני הצדדים מרוצים אזי העסקה יכולה להימשך זמן רב ואף להתרחב לסניפים נוספים.

הסדנאות שלנו