חוזה שותפות עסקית

שותפות היא דרך די נפוצה לניהול עסקים. לרוב, מדובר על שני אנשי עסקים המעוניינים לנהל במשותף את העסק (אם כי ניתן להכניס מספר רב יותר של שותפים). הם יכולים להיות קרובי משפחה או אנשים זרים זה לזה. ניתן למצוא שותפויות בשלל תחומים ובין היתר: במוסך, במשרדי בעלי מקצועות חופשיים, במפעלי ייצור ועוד. בחירת שותף עסקי חייבת להיעשות בשיקול דעת. כל אחד מהצדדים אמור לבחור את השני על פי אופיו ואישיותו, ערכיו, מצבו הפיננסי והמשפחתי ועל פי פרמטרים נוספים. יש חשיבות לכך שכל אחד משלים את השני בכישורים העסקיים. לדוגמא: שותף אחד המתמחה בצד טכני ו/או ניהולי והשני בפיננסים, בשיווק ועוד. שותפות עסקית רלוונטית מאוד בימינו אך כדאי לשים לב לתנאים בחוזה כאשר יוצרים אחת כזו.

יש צורך לתאם ציפיות, ובכלל זה, להגיע להסכמות על חלוקת המטלות של כל צד בעסק. חלוקת ההשקעות וההוצאות, וכמובן המשכורות, ההכנסות ועוד. יש להכין תכנית עסקית, ולבסוף, חוזה שותפות עסקית שבו יש לפרט את כל ההסכמות שהתקבלו. בעת המשא ומתן המקדים הזה לומד כל צד על דרך ההתנהלות והתגובה של האחר. ניהול עסק כרוך ברגעים קשים ומלחיצים ובקבלת החלטות רבות וכדאי להכיר את השותף טרם שנכנסים להתחייבויות הדדיות. מומלץ לבצע עריכת הסכם שותפות עם בן אדם שבקיא בחוקים ויכול לעזור לכם.

שותפות מוגדרת כצורת התאגדות בין מספר אנשים להקמת עסק שמטרתו הפקת רווחים. על פי ההגדרה הזאת מכינים חוזה שותפות עסקית. כל חוזה חייב להיות ערוך על פי החוק, כלומר: אין להכניס לתוכו תנאים הנוגדים חוקים שונים. כך, למעשה, הוא הופך למסמך משפטי שניתן לדון בו בעת חילוקי דעות. הסכם טוב משקף היטב את המצב הקיים ברגע כניסת השותפות לתוקף אבל גם כזה אשר מספק פתרונות למצבים עתידיים. לדוגמא: מה לעשות בעת הפרות קריטיות, כאשר צד אחד רוצה לצאת, כאשר מחליטים יחד על פירוק ועוד.

 

הסדנאות שלנו