כמה כסף צריך לפתיחת עסק?

פתיחת כל עסק כרוכה בעלויות כספיות. היקף ההוצאה הכללית הנדרשת תלוי באלמנטים שונים וביניהם: סוג העסק ואופיו, גודלו, מיקומו, צרכיו, וכן, בטעם הבעלים, רצונותיו ועוד. בחנות למשל, יש צורך להשקיע בעיצוב ובשיפוץ, ברכישת ציוד, בקניית פריטים וחומרי גלם ועוד. במידה ושוכרים את החנות הרי שלרוב, ישולמו דמי שכירות וארנונה כבר בשלב השיפוץ היכול להימשך גם מספר חודשים. אמנם ההוצאה הזאת נחשבת לשוטפת ולא להשקעה אבל צריך להעמיד את הכספים טרם הגעת ההכנסות הראשונות. פתיחת עסק עצמאי זה לא דבר פשוט וזה דורש הוצאה כספית גדולה.

נשאלת, איפה, השאלה: כמה כסף צריך לפתיחת עסק? התשובה שהיא שעל מנת להעריך את גובה ההשקעה הראשונית יש לאפיין את העסק ולהכין עבורו תכנית עסקית. במסגרת האפיון בוחרים, בין היתר, את סוג העסק, קהל היעד, מרכז פעילותו ועוד. וכן, מעריכים את סכומי הכסף הראשונים הנדרשים. תכנית עסקית מספקת מבט ממוקד יותר בנושאים הפיננסיים והכלכליים. היא יודעת לספק נתונים מספריים לגבי הוצאות שונות, ובין היתר: עלויות הקמה, פרסום ושיווק, רכישת מוצרים וציוד, צפי תזרים מזומנים, תקבולים ורווחים ועוד. למעשה, היא משלימה את שלב האפיון ומאפשרת ליזם לדעת מה צפוי לו מבחינה פיננסית.

הכספים הנדרשים משתנים מעסק אחד למשנהו. עבור עסק קטן שפועל מהבית לא יהיה צורך בהשקעה רבה מדי. לא יהיה צורך בשיפוץ, בתשלום שכירויות וארנונה ועוד. יהיה צורך בפרסום ושיווק באגרות רישום, בשכר טרחה לרואי חשבון (במידה ושירותיהם נשכרים) וכדומה. מה שלא נכון לגבי סופרמרקט רחב מימדים הנפתח במקום יוקרתי, או למפעל ייצור שיש להקים בו אולמות עם קווי ייצור, לרכוש אמצעי שינוע ומנופים, להקים מדפי אחסון במחסנים ועוד. היות ונושא הכספים הוא בעל חשיבות עליונה מומלץ לכל יזם להקפיד על שריון הכספים הנדרשים, ולשמור אחרים כרזרווה למקרה הצורך.

הסדנאות שלנו