מסניף אחד לרשת מצליחה

הקמת רשת זכיינית מצליחה, אמיתית, אחידה שנשארת לאורך זמן דורשת בניית יסודות מתאימים וניהול נכון ומדויק.

מצד אחד, הרשת רוצה וצריכה להיות רווחית על מנת שתוכל להשקיע ולפתח את הרשת, ומצד שני הזכיין צריך להרוויח כדי להצדיק את השקעתו. על כן, יש פה מערכת יחסים סבוכה ואינטרסנטית.

לצורך קיום מערכת יחסים זו לאורך זמן יש לדאוג לתשתיות נכונות וניהול חכם.

לפני שרצים לפתח רשת, חשוב להבין שהמהות של רשת זכיינית היא לקחת עסק שהוכח כמצליח ולשכפל אותו.

לצורך השיכפול  יש לבצע מספר מהלכים:

  1. קונספט- לעיתים עסק בודד מרשה לעצמו להתפזר הן מבחינת המוצרים, שיטות התפעול, מיתוג ונראות. על מנת להפוך לרשת חזקה ומדויקת יש לבצע חידוד והידוק של הקונספט העסקי.  לצורך כך עלייך לשאול את עצמך מה אני רוצה לשדר ?  איך אני מבדל את עצמי מהאחרים? מהו הדבר המיוחד שאפשר למצוא רק אצלי?  האם העסק יצליח גם אם לא אהיה נוכח ?

לכן, יש להבין מהו ה- DNA  של העסק שאותו אפשר לפתח ולשכפל.

  1. מודל כלכלי עסקי לרשת המזכה- רשת טובה הינה רשת שיש לה חוסן פיננסי לפיתוח העסק קדימה, שמירה על סטנדרט גבוהה, שיווק רשתי וניהול נכון של הזכיין.

לצורך כך יש לבנות מודל זכייני מדויק שמאפשר לרשת להתפרנס מכל האמצעים העומדים לרשותה החל מדמי זיכיון, תמלוגים, פרסום וספקים. כמו כן, יש לקבל החלטה אסטרטגית לגבי מיקום וכמות סניפים רצויה.

  1. מודל עסקי לזכיין- בסופו של יום, הזכיין מייצג את הרשת מול הלקוח. ישנו כלל מאוד ברור – זכיין שלא ירוויח כסף לא יוכל לייצג את הרשת בכבוד. על הרשת המזכה לתת לזכיין את כל הכלים להרוויח לצורך החזר השקעתו כמה שיותר מהר ולהצליח להתפרנס בכבוד.
  2. תמיכה רשתית ואכיפה- רשתות קמות ונופלות על ניהול נכון של הזכיין. חשוב להבין שתפקידה של הרשת לתמוך ולסייע לזכיין להצליח. זו הסיבה שהרשת גובה תמלוגים חודשיים / מרוויחה מסחורה שנמכרת. ניתן לומר שברוב הפעמים שכאשר רשת לא נותנת את התמיכה והליווי הנכונים, הזכיין קורס. תמיכה נכונה כוללת גם אכיפה ובקרה בסניפים לצורך שמירה על סטנדרטיזציה רשתית. על הרשת לבנות מנגנון נכון שייבצע פונקציה זו.
  3. תיפעול- הרשתות הזכייניות הגדולות והמצליחות בעולם בשל העובדה שהתפעול בהם קל ופשוט וכמעט כל עובד יכול לבצע זאת.

מהסיבה הזו, עלייך לפשט ככל האפשר את התפעול  בכל הפרמטרים- מלאי סחורה, הכנה/ בישול ( מסעדנות),  סידור סחורה ( קמעונאות) וכדומה.

  1. הסכם זיכיון- הסכם הזיכיון מאגד בתוכו את כל מערכת היחסים בין הזכיין למזכה.  החוזה כולל את החובות והזכויות של כל אחד מהצדדים.
  2. על מנת לשמור על מערכת יחסים תקינה ואמינה בין הרשת לזכיין, חשוב לנהוג בגמישות ובהקשבה אל מול הצרכים השונים. אומנם חוזה הזיכיון חשוב מאין כמוהו לצורך שמירה על האינטרסים הרשתיים אך מצד שני יש  לזכור שהחיים היומיומיים לא מתנהלים דרך חוזה בלבד.
  3. ספר נהלים והפעלה – כפי שנאמר כבר בהתחלה, רשת זכיינית הינה שכפול של עסק קיים. על מנת ליצור את השכפול הזה יש צורך בנהלים ברורים מאוד שצריכים להתקיים בכל סניף. ספר הנהלים כולל נהלים ברורים בכל הקשור לניהול ותפעול העסק, לדוגמא- נהלי פתיחת משמרת, סידור סניף, פעילויות שיווקיות בסניף, מיתוג, אופן התקשורת עם הלקוח וצורת מתן השירות, , הוראות הכנה של המנות, צורת הגשה של מנות וכדומה.

 

לאחר שכל הרשום מעלה נעשה ונבנתה תשתית איתנה לקליטת זכיין, אפשר לעבור לשלב הבא ולגייס זכיינים.

לצורך כך, עלייך להבין מהו פרופיל הזכיין המתאים לעסק ומהם הדרישות מאותו זכיין.  האם אתה מחייב את הזכיין לעבוד בסניף? האם הזכיין צריך להגיע מהתחום ? מה ההון הנדרש מהזכיין?

בנוסף יש למצוא מיקומים רלוונטיים על פי המודל הזכייני שהוגדר.

והשלב האחרון ואולי החשוב ביותר הינו הדרכת הזכיין  והכנסתו לרשת בצורה נכונה.

לסיכום, זכיינות הינה שיטת ההתפתחות הפופולרית ביותר בעולם לפיתוח רשת, יתרונות השיטה עולים על החסרונות ומי שישכיל לבנות תשתית נכונה, חזון לשנים, יקבל רשת מפותחת ורווחית.

 

חברת NEXTWAY בניהולו של קובי לופו, מתמחה בבניית תשתיות ראויות לפיתוח הרשת בשיטת הזכיינות. אנו מאמינים בתשתית נכונה על מנת שניתן יהיה לפתח את הרשת בצורה נבונה.

הסדנאות שלנו