עריכת הסכם שותפות

אחת מהשיטות המקובלות בעסקים היא ניהול עסק באמצעות שותפות. שותפות היא צורת התאגדות בין מספר אנשים להקמת עסק שמטרתו הינה הפקת רווחים. למעשה, החוק אינו מגביל את מספר השותפים אבל מרבית השותפויות העסקיות הן בנות 2 אנשים. מומלץ להיכנס לשותפות עם אדם אותו מכירים וכדאי לבצע בדיקות שונות כדי לבדוק את מידת התאמתו מבחינת אישיות ותכונות, מצב כלכלי ומשפחתי, ערכים ועוד. ניהול עסק כרוך בקבלת החלטות רבות, לעיתים, יש משברים, וכדאי שבעיתות הללו יהיו הסכמות ושיתוף פעולה הדוק בין השניים. כאשר עורכים הסכם זיכיון עם שותפים נוספים, צריך שיהיה גם ביניבם הסכם שותפות.

לפני עריכת ההסכם אמורים שני השותפים לעתיד לשבת יחד, לתאם ציפיות ולקבל החלטות לגבי צורת העבודה, חלוקת סמכויות, תחומי פעילות של כל אחד ועוד. רצוי ששני השותפים ישלימו בתכונותיהם אחד השני. למשל, אחד יהיה אחראי על התחום הטכני והפעילות היצרנית ואחר על השיווק, והניהול הכללי וכן הלאה. יש להכין תכנית עסקית מסודרת כבר בשלב הראשון וזאת על מנת לקבל מושג טוב על העסק העומד לקום, על הצרכים שלו כולל הכספיים ועוד. לאחר שלובנו כל האלמנטים החשובים יש לערוך את ההסכם. אם יש לכם הזדמנות עסקית טובה עם שותף שאתם מכירים, אנו מליצים לערוך הסכם שותפות.

עריכת הסכם שותפות חיונית בגלל שמכניסים בו את כל התנאים וההסכמות הנדרשות. עריכת הסכם אמורה להיעשות על פי החוק ולא ניתן להכניס לתוכו תנאים המנוגדים אליו. הסכם טוב משקף היטב את המצב העכשווי אבל גם מספק פתרונות למקרים עתידיים דוגמת: פירוק השותפות, מה קורה בעת  הפרות הסכמות בסיסיות? אם רוצים להרחיב אותה? ועוד. לא תמיד ניתן לחזות את כל התסריטים העתידיים אבל ניתן להתייחס למקצת מהם. מומלץ להיעזר במומחים שונים בעת כניסה לשותפות בהם: רואי חשבון, יועצים כלכליים ועורכי דין. הם ייעצו, יכינו תכניות עסקיות, יהיו שותפים לעריכת ההסכם וילוו מקרוב את שני הצדדים.

 

 

הסדנאות שלנו