קניית עסקים קטנים

אנשי עסקים רבים מבקשים למכור עסקים שבבעלותם ומציעים אותם למועמדים מתאימים. קניית עסקים קטנים וגדולים יותר חייבת להיעשות בצורה נאותה כאשר הרוכשים הם אלו שאמורים לעשות את הבדיקות הנדרשות והמקיפות והמוכרים אמורים לספק להם את המידע הנדרש. עסקים רוכשים מסיבות שונות. לעיתים, זה הרצון להיכנס לתחום חדש, לעיתים, להתרחב ולהרחיב פעילות עסק, יש שעושים זאת על מנת לסלק מהדרך מתחרה פוטנציאלי ויש אנשים הרוצים להיכנס לתחום העסקי, וכך לעשות בו את צעדיהם הראשונים.
בדיקת נאותות היא הבדיקה הנדרשת ופירושה בדיקה לעומק של כל עסק בכל גודל כולל, כמובן, הצד הפיננסי. אבל לא רק. על מנת לדעת את מצב העסק ואת כדאיות ההשקעה בו יש צורך לקבל דו"חות פיננסיים אודותיו. מדובר על מחזורי כספים חודשיים ושנתיים, התחייבויות, חוזים עתידיים, מקובל לבדוק גם תזרים מזומנים ונתונים נוספים המעידים על שורת הרווח או על ההפסדים. בנוסף, מבקשים לבדוק את רשימת הלקוחות והספקים, ידע קיים, הון אנושי ועוד.

עסקים קטנים הם לרוב, עוסקים מורשים או עוסקים פטורים ויש לבדוק אם כל הפעילות נעשית היטב מול הרשויות. בנוסף, לבדוק אם אין עיקולים, תביעות משפטיות העומדות ותלויות ועוד. הדבר חשוב כדי לא לרכוש עסק שהוא מסובך ואז כל ההתחייבויות הקיימות יפלו על הרוכש. לאחר בדיקת כל אלו יש צורך לגשת למשא ומתן על מנת לסכם דברים. במידה והוא עולה יפה, אזי מכינים הסכם רכישה מסודר שלאחריו יעבור העסק מיד ליד.

במקרים רבים, נהוג לבקש כי המוכר יישאר בעסק לליווי לאורך תקופה מסוימת על מנת לסייע לרוכש להיכנס לעניינים בצורה חלקה. ישנם גורמים רבים שיכולים לסייע ליזם המתחיל עסק חדש ורבים הם האנשי המקצוע שיכולים לספק שירות שיקל משמעותית על ההתנהלות כמו חברת ניהול ואחזקה למבנה, מעצבים, שיפוצניקים ועוד. לעיתים, המלווה יקבל תשלום, ולעיתים, השהייה היא חלק מהתשלום הכולל. מומלץ להיעזר ביועצים כלכליים המתמצאים בתחום של קניית עסקים קטנים כגדולים. המעורבות שלהם תמנע טעויות קשות.

הסדנאות שלנו