איך למכור עסק

עסק מוכרים עקב נסיבות שונות. לעיתים, זה עקב גיל מתקדם, בגלל שינוי כתובת מגורים, בגלל עייפות פיזית ונפשית, חוסר עניין מצטבר, תחושת שובע ועוד. יש מצבים בהם רוצים למכור עסק אחד מכמה קיימים או להיפטר משותפות ועוד. בכל מצב כזה, ובאחרים נוספים, יש להיערך היטב לכל עסקה כזאת. נשאלת השאלה איך למכור עסק בדרך הנכונה ביותר? התשובה היא עם תכנון והיערכות נכונים. יש להכין הסברים לסיבת המכירה ולהכין מסמכים כלכליים אותם יהיה צורך להציג.

החשובים ביותר הם אלו המשקפים מצבו הכלכלי וכאן נדרשים דו"חות רווח והפסד מבוקרים על ידי רואי חשבון, תזרימי מזומנים, היקף מחזורים כספיים וכדומה. במידה ויש רכוש הנכלל בעסקה יש צורך להעריכו. וכאן מדובר על נדל"ן, ציוד, מלאי סחורות, מלאי חומרי גלם וכדומה. קונה אף ירצה לדעת אם יש רשימת לקוחות קבועים, חוזים עתידיים, ירצה להכיר את מצב הארגון וכוח האדם, את הידע ארגוני הקיים ונתונים נוספים חשובים. חלק מפרמטרים אלו תורמים להערכת המוניטין של העסק שגם אותו כוללים במחיר.

הרוכש מצידו צריך לבדוק היטב את כל הנתונים עם המומחים מטעמו. אם יש לו אפשרות, רצוי שיצליב מידע עם מקורות אחרים, ובאופן כללי, יעשה את כל הבדיקות הפיננסיות והאחרות הנדרשות. בין היתר, הוא ישקלל לתוך המשוואה את הידע והניסיון שלו, יכולות הניהול שהוא מביא עימו ועוד. במידה וכל אלו יתאימו לפסיפס אותו הוא מרכיב ובהנחה שהמחיר אכן מתאים ונוח, ובמידה ויש בידו אפשרויות פיננסיות, הרי שהעסקה תצא לפועל על פי הסכם מכירה מסודר. רצוי לו לבקש גם ליווי של המוכר לתקופת התאקלמות ולימוד אותה יקבעו מראש. בכל מקרה, מומלץ לקבל ייעוץ ממומחים בתחום שייעצו לו איך למכור עסק פעיל.

הסדנאות שלנו