פיתוח עסקי – מה זה?

פיתוח עסקי הוא מונח רחב  ועיקרו הוא עשיית מאמצים מגוונים לקידום העסק בדרכים שאינן טריוויאליות. עסק יכול להתפתח ולהתקדם בדרך טריוויאלית או אורגנית הנעשית בעיקר על ידי שיווק והגדלת מכירות. לעומת הדרך המקובלת הזאת, ניתן לקדם את העסק באמצעות שיתופי פעולה עם לקוחות, ספקים, סוכנים ואפילו מתחרים. דרך אחרת היא באמצעות מיזוגים, רכישות, יוזמות חדשות ועוד. זכיינות, למשל, היא אחת הדרכים לפיתוח עסקי הנעשה בדרכים שאינן טריוויאליות. בישראל יש מגוון סוגי עסקים, פיתוח עסקי הוא תחום שנוגע בכולם.

המטרה של פיתוח עסקי היא יצירת ערך לטווח ארוך מפעילויות ותהליכים חדשים שלא נעשים במסגרת מכירות שוטפות. ההחלטה על הדרך המתאימה ביותר נעשית על פי החזון של מנהלי העסק. לא תמיד הפעילות מוכוונת להעלות מכירות והכנסות בטווח  המיידי. לעיתים, הרצון הוא קודם כל להשיג יעדים אחרים כמו: חיזוק המיצוב בשוק, בידול העסק מהמתחרים ועוד. כך ערך העסק עולה בהתמדה והדבר עשוי לתרום להכנסות עתידיות בהיקף רחב ומתוך עמדות כוח ושליטה טובות יותר. על מנת לבצע פיתוח עסקי צריך לזהות הזדמנות עסקית טובה וללכת איתה עד הסוף.

במסגרת פיתוח עסקי מתבצעת פעילות שונה מזאת שהייתה קיימת עד עתה בתוך הארגון. למשוואה נכנסים גורמים חדשים שלא היו מוכרים כמו זכיינים, ספקים, סוכנים שנתנו שירותים מסוימים ועתה הפכו למשמעותיים יותר. הפעילות הייחודית הזאת דורשת לימוד, תיאום פנימי בתוך המערכת בין המחלקה המנהלת את הפיתוח העסקי ובין מערכות אחרות בארגון כמו ייצור, תפעול, שיווק, מכירות, פיננסים ועוד. יש צורך להכין את כל הנוגעים בדבר, להדגיש שהפעילות הזאת חייבת להילמד היטב, שהיא עשויה להתרחש זמן רב ונדרשת לכך סבלנות בתקופת ההטמעה ועוד.

יועץ עסקי המומחה לתחום יכול לסייע בפיתוח עסקי מכל סוג שהוא. הוא יכול להכין תכניות עסקיות מתאימות, להמליץ על הסכמים נדרשים, על עורכי דין היודעים להכין אותם, לסייע ביישום ועוד.

 

 

 

 

הסדנאות שלנו