רכישת עסק פעיל

אנשי עסקים הרוכשים עסקים פעילים עושים זאת בנסיבות שונות, ולרוב, מחליטים על כך לאחר בדיקתם לעומק. לעיתים, יש בעל עסק הרוצה להתרחב ורכישת מתחרה מהווה הזדמנות לקבל לקוחות נוספים, ובנוסף, לסלק מתחרה עקשן. יש אחרים המבקשים תחום פעילות חדש המשיק לפעילות המרכזית, יש אנשים בתחילת דרכם העסקית ומוכנים לשלם סכום כסף על מנת לקבל עסק פעיל בעל לקוחות שאף מרוויח. כאן הם מדלגים על השלב הקריטי של בניית עסק וגם מקבלים ליווי וידע מצטבר הקיים בעסק.

יש צורך לבצע בדיקת נאותות והכוונה היא לקבל מידע מקיף על העסק ופעילותו. במקרה של חברה יש צורך לראות מאזנים מבוקרים על ידי רואי חשבון, במקרה של עסק אחר דו"חות מבוקרים דומים. כל אלה כוללים מחזורים עסקיים חודשיים ושנתיים, רווחים והפסדים, תזרימי מזומנים, התחייבויות קיימות ועוד. בנוסף, יש צורך לראות חוזים עתידיים, להכיר את הידע הארגוני, את ההון האנושי, לקבל רשימת לקוחות וספקים, לבדוק נושא המוניטין וכל מידע רלוונטי אחר היכול לסייע בקבלת ההחלטות.

לאחר שמצוידים בכל המידע הנ"ל ובמידע אחר שהגיע ממקורות שונים מגיע שלב המשא ומתן. בשלב זה רצוי להגיע עם הערכות לגבי הסכומים שמוכנים לשלם. במידה והמשא ומתן עולה יפה, אזי מגיעים לשלב עריכת ההסכם אשר יכלול את כל ההסכמות ואת כל האלמנטים הנדרשים. רכישת עסק פעיל תצא אל הפועל כאשר שני הצדדים ירגישו מרוצים מהתהליך. במקרים רבים, התשלום הוא במזומן, לעיתים, בכמה תשלומים, יש מקרים בהם מועברות מניות של חברה ועוד.

מומלץ להיעזר ביועצים כלכליים בעלי מוניטין בתחום. יש ברשותם ניסיון וידע מצטברים. הם יסייעו לאורך כל התהליך בייעוץ, בבדיקת נאותות, בעריכת ההסכם ובכל מה שנדרש. חשיבותם היא בעיקר במניעת טעויות קריטיות של הרוכש.

הסדנאות שלנו