איך רוכשים עסק קיים?

אחת הדרכים להיכנס לעולם העסקים היא על ידי רכישת עסק קיים. דרך זאת יכולה להצליח כאשר מתכננים ומבצעים אותה היטב.  לכן, נשאלת השאלה: איך רוכשים עסק קיים? אחת ההמלצות הראשונות היא להיכנס לתחום מוכר מהעבר. ניסיון וידע מוקדם של הרוכש  יגדיל את סיכויי ההצלחה. בהיעדר ניסיון כזה יש צורך לוודא בהסכם  שיהיה ליווי ארוך טווח  של המוכר על מנת שכל הפעילות הקשורה בעסק תילמד היטב. קיימים עסקים מתחרים רבים בכל תחום ויש צורך לפעול היטב כדי להצליח. בנוסף, כדאי שלרוכש יהיה חוש עסקי וניסיון בניהול. רצוי שהעסק יתאים לסגנון חייו ולתחום האהוב עליו. קניית עסק כרוכה בדברים נוספים ותשלום לאנשי מקצוע שמלווים אותך בתהליך.

לאחר שבוחרים את התחום יש לחפש עסק מתאים. כאן יש לקחת בחשבון את גודלו, תחום פעילותו ועוד. הרוכש חייב להיות בעל יכולות ואמצעים לנהל את העסק. ניתן לרכוש עסק המוגדר כעוסק מורשה, כעוסק פטור או כחברה בע"מ. יש צורך לבצע בדיקת נאותות ומשמעות של בדיקה כזאת היא קבלת מידע מקיף על כל פעילות העסק. ובכלל זה, מצבו הפיננסי ובין היתר: מחזור עסקי, התחייבויות, חוזים עתידיים, דו"חות רואי חשבון או דו"חות אחרים המשקפים מצבו ועוד.  בנוסף, רשימת לקוחות, ספקים, ידע ארגוני קיים ודומה. ליווי עסקי ביוחד כאשר העסק הוא עסק חדש זהו דבר הכרחי.

לאחר מספר פגישות וקבלת החומר והמידע מגיעים לשלב התמקחות. כאן רצוי להגיע עם הערכת שווי ריאלית כפי שהיא נגזרת מכל המידע הנאסף. במידה ומסכימים על הסכום לתשלום ועל כל התנאים הנוספים יש להכין הסכם מסודר שלאחריו יעבור העסק מבעליו הקיימים לחדשים. מומלץ מאוד להיעזר במומחים לנושא, וכלל זה, רואי חשבון, יועצים עסקיים ועורכי דין. כל אחד מהם וכולם גם יחד יכולים לסייע בדרכים שונות. על ידי מתן ייעוץ וליווי, בדיקת דו"חות, סיוע במשא ומתן, עריכת הסכם ועוד.

 

הסדנאות שלנו